Samletråd om riktig fokusering mm.
av Dante. Oversatt av
diste
© FITNESSPRAT
Kontroller de forbannede negativene skikkelig!
Med tunge bein bevegelser skjønner ikke svake nybegynner byggere hva du vil oppnå med dette. Dine 100kgs knebøy på 8 reps til failure er ikke en dritt i forhold til hvor du vil ende opp i det lange løp. Så du kan kanskje klare 100kg, ta 12-15 dype pust og presse 3-4 reps til, rest pause en gang til og presse 1-2 til. Tror du at du kommer til å klare det med 180-230kg på ryggen med knærne dine pakka godt inn i knebindinger og du gjør alt i din makt for å holde en god form så du ikke skader deg? Det er nettopp derfor det er 2 sett for beina, ett brutalt 4-8 sett og deretter ”widow maker” aka. ”man maker” settet på 20 reps.
Før du gjør ditt sett med knebøy, markløft, beinpress eller hvilken som helst brutal øvelse – pakk deg inn med knebindinger eller hva det nå måtte være og kom deg i posisjon – se ned på bakken og hvisk dette til deg selv og tro på det: ”Jeg er den værste jæveln i gymmet, jeg er en faens mennesklig gaffeltruck og jeg er sjefen her!” Og bruk all angsten og frykten du har til å bli virkelig, virkelig forbanna, men ett kontrollert indre sinne, ikke vær den idioten som roper og skriker for effekt. Om du står foran ett speil, så ser du raskt på en eller en gruppe personer i gymmet som ikke akkurat er favoritt personen din der og overbeviser deg selv om at de gutta tror du kommer til å ta livet av deg i forsøket.. Tenk for deg selv at nå skal du faenmed vise gutta hvem som er rodeo oksen i dette gymmet.. Gjør dette og du vil merke hvor lett det gjorde settet.
Mine metoder er ikke for nybegynner løftere, det har de aldri vært og det vil de aldri bli. Dette er KUN for hardcore byggere!
Kroppsbygging som en helhet handler om det ekstreme, og du må gå til det ekstreme for å bli en bygger utenom det vanlige. Den menneskelige kroppen har egentlig ikke særlig lyst til å være 120 – 150kg med ekstreme muskler.
Folk har så utrolig lyst å bli svær at de tror de må ta 20 sett per kroppsdel med 7 øvelser per kroppsdel bare for å ikke utelukke noe. Og det er en naturlig tankegang. Hardt arbeid burde føre til resultater, eller hva? Jo det gjør det om du går smart til verks.
Noen ganger har jeg nedturer fordi jeg har trent så hardt de siste 16 årene, og vært så seriøs når det gjelder å gå glipp av måltider og alt annet inngående i sporten, og framdeles kan jeg ikke forandre mine genetiske grenser.
Dette er ikke for de som ikke har løftet vekter i minst 3 år. Kan noen 30åringer på forumet her si meg at de er mindre hardcore og løfter mindre intenst enn de gjorde når de var 18 år gamle? Jeg pusher meg i alle fall 4 ganger så hardt, og jeg vet at det kan dere også gjøre.
Static’s (statiske hold), alle blir helt gal når det gjelder static’s. Gjør jeg dem feil? Gjør jeg dem feil? JEG DRITER I OM DU GJØR STATICS ELLER IKKE! De er, jeg gjentar, de er det minst produktive du kan gjøre av alt, i alle mine metoder. De utgjør kanskje 2%, og det er omtrent alt, og allikevel freaker alle helt ut når det gjelder static’s. JEG SKRIVER DETTE MED STORE BOKSTAVER FORDI JEG VIL FÅ DET INN I ALLES HODER, DIN VEKT PROGRESJON (OG IKKE DE STATISKE HOLDENE OG ALT ANNET DU ENGSTER DEG FOR OG OVERANALYSERER) SOM DU BRUKER I TRENINGEN ER DEN ABSOLUTTE AVGJØRENDE FAKTOREN I ALT DETTE!
Jeg mener at den som gjør den største styrkeøkningen (på en kontrollert måte) som kroppsbygger, også gjør den største muskeløkningen.
Hvor mange styrkeløftere kjenner du? Og hvor mange av disse er IKKE kraftig og muskuløs?
Å slå loggboka er det du skal prioritere her. Static’s er ikke noe annet enn ett lite tillegg til settet ditt og burde få din oppmerksomhet deretter.
99% av alle kroppsbyggere er hjernevasket til å tro at de må satse på å få en skikkelig pump, og streber etter den effekten. Og de samme 99% på gymmet forblir helt like år etter år. Det er fordi de ikke har noen plan, de kommer, får en pump i musklene og så drar de. De gir ikke kroppen noen grunn til å forandre seg.
Du burde pushe deg til å bli den absolutt sterkeste kroppsbyggeren dine gener tillater deg.
Det finnes også en haug med folk som har løftet vekter i 5-10 år, og du ville aldri tenkt at de var vektløftere så lenge de ikke gikk inn for å fortelle deg om det (og mange gjør akkurat det, lol). Disse overanalyserer, tviler på seg selv og følger en rutine en måned og en annen rutine måneden etter og flex bladet den tredje måneden. Alt avhengig av hva de tilfeldigvis leste den uken. Hvordan i helvete kan du vite hva som fungerer for deg om du bytter hver eneste måned?
Skaff deg ei loggbok, få i gang en øvelses rotasjon, og kjør på med en øvelse helt til du ikke kan bli sterkere i denne og så bytter du til en ny øvelse og gjør det samme med den. Mange ser på en maskin som om det er en pinglemåte å løfte på sammenlignet med frivekter. Jeg tar en maskin og knuser den helt. Jeg trener til jeg slår vektmagasinet, og deretter fester jeg på en hantel og jobber meg oppover hantelstativet så langt jeg kan.
Det absolutt sterkeste du kan gjøre deg selv i alle øvelser, kombinert med mat inntak for å spise deg opp til den nye muskulaturen vil tillate deg å holde den maksimale muskelmassen på kroppen som dine gener tillater. Vil du ha noe å bekymre deg over? Bekymre deg over den pokkers loggboka. Bekymre deg over å holde deg skadefri. Bekymre deg over å ikke gå glipp av måltider. Bekymre deg om å gjøre deg selv den sterkeste kroppsbyggeren du kan bli. Og nå mener jeg 9-15 med rest pause! Ett udyr! Ett monster! En menneskelig gaffeltruck!
I enkle trekk: når du løfter en vekt må muskelen gjøre ett valg. Enten revne helt under belastningen (noe som er ekstremt sjeldent og noe vil helst vil unngå), eller så kan muskelen løfte vekten og beskytte seg selv ved å bygge seg opp og bli større for å beskytte seg mot belastningen neste gang.
Denne treningen som jeg gjør og får folk til å gjøre er helt brutal. Jeg forstår ikke hvordan noen kan gå til helvete og tilbake på beintreninga og kunne sprinte dagen etter.
Tyngre vekter er den eneste uendelige tingen du kan gjøre i din trening.
Du må huske på at tynne Per som tar 60kg i knebøy, 60kg i benkpress og 60kg i markløft vil ha noenlunde samme restitusjonsevne som kraftkarnå Per 8 år på vei. Men kraftkarnå Per trenger mye mer tid for å restituere seg fra å løfte 240kg i markløft sammenlignet til da han løftet 60kg. Etter hvert som du blir med avansert i denne sporten og løfter virkelig tunge vekter må du ha dette i bakhodet.
Ronnie Coleman er i eliteklassen av kroppsbygging genetisk. Men ser du noen gang at han trener isolasjonsøvelser med lette vekter for å være den mest massive byggeren på planeten? Nei!
Om jeg kunne talt hvor mange byggere her i verden som sitter fast på 90-100kg området ville tallet blitt astronomisk. Og de har så sinnsykt lyst å være 110, 120, 130kg monster, men omtrent hver eneste en av dem vil økte 1kg dette året, 1kg neste år og så videre de neste 5 årene framover. Og om 5 år fra nå av veier de 95kg. I mine øyne, om du er en kroppsbygger som prøver å legge på deg muskelmasse, så har du nettopp kastet vekk 5 år som du aldri vil få igjen.
Uansett hvilken metode en eller annen bruker for å få super styrke økninger, er det avgjørende at DU gjør det.
Jeg blir utrolig frustrert når noen kommer til meg og spiser i en dag og sier at de ikke har så stor apetitt og tror at problemet bak dårlig framgang de siste fire årene er at det er noe galt med treningen eller blandingen av steroider de bruker. Du kan rett og slett ikke ta en 90kg kar og gjøre han til 115kg om han spiser som en person på 90kg.
Jeg vet ikke hvorfor kunstige eksperter prøver å gjøre trening til en elite vitenskap når det egentlig er ganske enkelt og greit. Om du har en loggbok og noterer vektene du bruker de neste 5 årene og finner ut at etter 5 år er de omtrent de samme som da du startet, vil du også se ganske uforandret etter disse 5 årene. Om du dobler treningsvekten i løpet av de 5 årene i alle øvelser vil du være en riktig så solid kraftkar.
Vil du være en av de gutta som om 10 år framdeles ser ut som en normal person på gymmet? De samme gutta som ser like ut år etter år? For fire år siden var de 86kg, nå er de 88kg. Jeg personlig kunne aldri levd med det. Jeg kunne ikke gjort 156 treningsøkter i året for en halvkilo muskler i året. Det er faenmed bortkasta tid!
Folk blir forbanna om de tror at det de kanskje driver med er feil eller ikke det mest produktive. Det er naturlig for oss mennesker.
For å bygge opp mest mulig muskelmasse i løpet av kortest mulig tid, hva vil da være den raskeste måten å gjøre det på? Mest sannsynlig er det å bli svær, på sett og vis rund og legge inn tid ved middagsbordet og ved hjelp av tunge vekter. Hva er baksiden med dette? Du er ikke lengre den normalt slanke karen på 100kg som får alle damene. Du er nå rund, stor og tung, noe som får ansiktet ditt til å endre seg dramatisk og plutselig vil ikke lengre damene som syntes du var kjekk og søt se din vei. Det er ett enormt valg å gjøre. Og om noen er tilfredsstilt av å være litt større enn en annen kar på virkelig slanke 90-105kg, så får de respekt for det, men om du tror at du kan holde deg utrolig slank og bli 0,7kg pr cm kroppshøyde (~4lbs per inch height), vil du nok bli veldig skuffet, så lenge du ikke er svart eller har utrolig gode gener.
Hvis noen mener jeg burde kutte ut noen av de engelske ordene jeg har brukt så får dere gi beskjed. Ikke alltid like lett å finne norske erstatninger.
Og hvis noen skulle komme på en mer passende tittel på tråden så bare si ifra. Jeg er nå tom for idéer og ganske trøtt.