Fitnessprat.no  
Gammel 21-08-2005, 23:44   #1
diste
Consigliere - X

diste sin avatar

Medlem siden: 12-2002
diste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuber
Doggcrapp i all enkelhet

Doggcrapp i all enkelhet

© FITNESSPRAT

Hensikten med denne tråden er å kort forklare grunnprinsippene i doggcrapp trening.
Om du etter å ha lest dette framdeles er interessert i å lære mer om DC trening og eventuellt prøve dette selv, ber jeg deg være så snill å lese Hovedtråden siden den omfatter og forklarer DC trening på ett helt annet nivå enn denne.

Trenings syklusen:
De fleste som trener etter DC metoden har 3 økter i uken, hvor de kjører en 2 split syklus som går over 2 uker.
Kroppen splittes som føler: Dag 1; bryst, skuldre, triceps, ryggvidde og ryggtykkelse. Dag 2; biceps, underarmer, legger, bakside lår og forside lår.
Du velger 3 forskjellige flerledds øvelser til hver av disse muskelgruppene.
Her er ett eksempel på en ferdig oppsatt rutine:
A1: Skråbenk, militærpress, smalbenk, chins og foroverbøyd stangroing.
A2: Skrå hantelpress, arnoldpress, dips, nedtrekk med smalt grep og hantel roing.
A3: Hantelbenkpress, skulderpress, franskpress, nedtrekk forran og markløft.
B1: Curl med rett stang, håndleddscurl, sittende tåhev, liggende lårcurl og knebøy.
B2: Curl med EZ-stang, hammercurl, stående tåhev, strake markløft og benpress.
B3: Preachercurl, omvendt håndleddscurl, tåhev i benpress, sumo benpress og hacksquat.

Syklusen blir da seende ut slik:
Uke 1: A1, B1, A2
Uke 2: B2, A3, B3
Etter uke 2 er fullført starter du på nytt igjen med uke 1.

DC trenes generellt med 1 arbeidssett som også kan inneholde RP (rest pauses (forklart i hovedtråden)) og statiske hold, med unntak av visse regler for muskelgrupper som feks rygg tykkelse og forside lår. (les mer om dette i hovedtråden.) I dette ene settet er ofte målet når det gjelder en del av muskelgruppene å treffe ett repetisjonsantall på ca 11-15. Nøkkelordet generellt innen DC trening er ”progresjon”. Så du skal hele tiden prøve med alt du har av krefter å øke dagens løft fra forrige løft. Du kan øke enten i arbeidsvekt eller i reps. Hvis du har en skikkelig dårlig dag kan du nøye deg med å tangere forrige løft, men ikke gjør det til en vane. Du kan tangere løftet EN gang, og øker du ikke neste gang du trener den øvelsen mister du den. Det betyr at du må finne deg en ny øvelse hvor du kan trene deg opp til ett platå.

Alle løft skal være kontrollerte løft med rolige negative faser. Dette står forklart grundigere i hovedtråden og i en egen tråd om negativer.

DC trening omfatter også at du må spise MYE, og dette skal jeg ikke prøve å lage en forkortet versjon om, så les hovedtråden.

Hvis du synes dette virker interessant, så er det bare å lage en kopp kaffe og sette seg ned å lese hovedtråden og alle de andre oversatte tekstene på forumet her. Dette er bare en meget meget forkortet tekst for de som vil lære litt om DC trening, men som ikke orker å lese hele hovedtråden med en gang.
Offline:   Svar med sitat
Gammel 21-08-2005, 23:45   #2
diste
Consigliere - X

diste sin avatar

diste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuberdiste uberuberuber
Kan resten av dc gutta her gi meg tilbakemelding om dette er noe som egentlig trengs? Jeg så det var spørsmål om noe slikt som dette.
Hvis dere føler noe bør tilføyes, please let me know.
Gammel 22-08-2005, 04:43   #3
thunderhorse
Nytt medlem

Medlem siden: 08-2005
thunderhorse is on a distinguished road
Hei!
Takk for grei oppsummering!
Jeg har lest gjennom det mest av det oversatte stoffet om DC, men har endel spørsmål som jeg håper du kan svare på.
1. Static hvordan skal dette utføres?
2. Stretching....når og hvor lenge?
3. Bør det være pauseuker? Etter en del år med trening, også perioder med svært tung trening har jeg erfart at en kommer til et stopp der en ikke er mottagelig for fullt så hard trening en periode.
4. Han nevner cardio trening, blir dette på pausedagene? Han skriver at det bør gjøres om morgenen.......kan en innta en protein drink før dette for å minimere muskeltap?

setter pris på svar
MVH
Thunderhorse
Gammel 22-08-2005, 07:20   #4
diste
Consigliere - X

diste sin avatar

Heisann.
Først av alt, så var igrunn denne tråden ment kun som en intro til trenings delen av DC, siden mange lurer på hvordan akkuratt det funker, med ett sett og alt det der. Jeg har aldri ment at du skal lese denne tråden og føle deg belest nok til å starte med DC.
1&2, Begge disse to står forklart i de større trådene, og jeg ser ingen hensikt i å skrive om det her.
3, 'Pauseuker' skal det være ja. Innen DC kalles dette cruising. Dette er uker med trening utenom programmet hvor du bare stikker innom treninga og leker deg litt med noen øvelser med lett belastning. Vi prøver å få fatt i en engelsk utgave av forklaringen til dette, men det ser ikke ut til å gå så bra. Jeg håper noen andre kan forklare cruising, siden jeg ærlig talt ikke føler at jeg husker den teksten godt nok til å forklare dette på en god måte.
4, Cardio spørsmålet blir forklart her.
Gammel 22-08-2005, 09:50   #5
Big Boy
Yes yes yes Im your daddy

Big Boy sin avatar

Sted: Bergen
Alder: 22
Big Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuber
Sitat:
Opprinnelig skrevet av thunderhorse
Hei!
Takk for grei oppsummering!
Jeg har lest gjennom det mest av det oversatte stoffet om DC, men har endel spørsmål som jeg håper du kan svare på.
1. Static hvordan skal dette utføres?
2. Stretching....når og hvor lenge?
3. Bør det være pauseuker? Etter en del år med trening, også perioder med svært tung trening har jeg erfart at en kommer til et stopp der en ikke er mottagelig for fullt så hard trening en periode.
4. Han nevner cardio trening, blir dette på pausedagene? Han skriver at det bør gjøres om morgenen.......kan en innta en protein drink før dette for å minimere muskeltap?

setter pris på svar
MVH
Thunderhorse
1. 20-30 sek, klarer du å holde på samme sted hele tiden er det noe feil.
2. minst 30sek, max 60. På ryggstrekken er det opp til 3min før du adder vekt. på småmuskler som bicep,tricep,skuldre trenger du ikke gå over 45sek.
3. les om crusing.
4. morgencardio kan utføres alle dager det ikke er bentrening (0-6dager uken, max 45min.. Antall dager etter behov). Shake og GT før trening.

TEAM BODYTECH
Gammel 22-08-2005, 17:48   #6
Foreign Kid
Hobbymosjonist

Medlem siden: 05-2005
Sted: Bodø!
Alder: 23
Foreign Kid is on a distinguished road
Send en melding via AIM til Foreign Kid
"På ryggstrekken er det opp til 3min før du adder vekt."
Jeg adder bare vekt og holder 2-3minutter. (Kaller det tre, men da har jeg tatt 2 "fikse på straps'a mine som suger og stopper blodtilførselen til hånden"-pauser).

Btw:
Jeg gjør ryggstrekk i nedtrekk-maskin med ekstra vekt slik at jeg hopper opp og får hjelp til å sitte istede, siden jeg ikke har sånn vekt-holde-ting. Noen som ser noen grunn til at dette ikke burde være det samme? Strekke godt gjør det, og man kan ha hendene bredt :>
Gammel 22-08-2005, 18:01   #7
devil
Nytt medlem

devil sin avatar

Medlem siden: 11-2002
Sted: karmøy
Alder: 25
devil har en flott utstråling
joda funker fint det , jeg bruker også nedtrekk
Gammel 22-08-2005, 20:31   #8
thunderhorse
Nytt medlem

Medlem siden: 08-2005
thunderhorse is on a distinguished road
Takk for tilbakemeldingene
Gammel 22-08-2005, 20:46   #9
guggen
Gold Member

guggen sin avatar

guggen er et navn kjent av alleguggen er et navn kjent av alleguggen er et navn kjent av alleguggen er et navn kjent av alleguggen er et navn kjent av alleguggen er et navn kjent av alleguggen er et navn kjent av alleguggen er et navn kjent av alle
"i all enkelthet" får meg til å tenke på en begravelsessermoni
Gammel 30-09-2005, 12:16   #10
Cera
Gold Member

Cera sin avatar

Medlem siden: 04-2003
Cera er et navn kjent av alleCera er et navn kjent av alleCera er et navn kjent av alleCera er et navn kjent av alleCera er et navn kjent av alleCera er et navn kjent av alleCera er et navn kjent av alle
Sitat:
Hvis du har en skikkelig dårlig dag kan du nøye deg med å tangere forrige løft, men ikke gjør det til en vane.
Var ikke hovedmålet progresjon, hvis en tangerer forrige løft så har en vel progresjon?
Gammel 01-10-2005, 09:15   #11
chezuma
Gjest

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Cera
Var ikke hovedmålet progresjon, hvis en tangerer forrige løft så har en vel progresjon?
progresjon betyr utvikling, hvor mye har du utviklet deg om du får samme resultat?

IKKE EN DRITT =)
  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg